niedziela, 30 października 2016

Historia Filozofii - Władysław Tatarkiewicz; kanał na youtube

Na youtubie (już od ponad roku) znajduje się audiobook wszystkich trzech tomów “Historii Filozofii” Władysława Tatarkiewicza. Szczerze mówiąc, to był pierwszy audiobook, jaki kiedykolwiek słuchałem i chyba szczególnie dzięki głosowi lektora - Ksawerego Jasieńskiego, jestem zachwycony. Za wikipedią Ksawery Jasieński - od 1964 nagrywa dla osób niewidomych książki z literatury światowej i polskiej, naukowe i wiersze. W słuchanych przeze mnie audiobookach jego głos nie drażnił (co często mi się zdarza u wykładowców), był bardzo spokojny i pasował do stylu książek (pisanych bądź co bądź ładnych parę lat temu). Zaimponowało mi również to, że pan Ksawery wie, kiedy podnieść głos, kiedy czytać ciszej, na które słowa położyć akcent. To pomaga. Sam czytając książkę czasami gubię wątek przez wyakcentowanie złego słowa.
Słuchając "Historii" czasami trochę czułem się znudzony, ale praktycznie dwa tomy przesłuchałem w jakieś dwa tygodnie - rzadko kiedy tak szybko czytam jakieś książki. Fakt, że lektor wykonał tak ciężką pracę (dla przykładu, trzeci tom trwa trzydzieści godzin) motywował mnie, by dosłuchać do końca jak najszybciej. Ale również chętnie poznawałem co chwila nowe nurty filozofii, bez jakiegoś specjalnego w nie zagłębiania, jak nie raz u Coplestona. Kiedyś postaram się napisać dłuższą recenzję Tatarkiewicza. Gdy przeczytam Coplestona, to również jego i może wtedy porównam oba dzieła.
Tymczasem założyłem na youtube kanał “rozkminowy blog”. Dodałem playlistę z audiobookami “Historii”:
Pomyślę, jak promować bloga na youtubie. Nie wiem jak, ale może wpadnę na jakiś pomysł. Mówi się, że współczesny człowiek albo vloguje, albo o vlogowaniu myśli. Ja nie myślę na poważnie - blog będzie na pewno głównym, jeśli nie jedynym miejscem, gdzie będę pisał o filozofii (przynajmniej póki co nie widzę lepszych opcji).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz